Κυριακή, 6 Απριλίου 2014

Μερικές χρήσιμες πληροφορίες για υγιεινά βίγκαν μαγειρέματα



Το να είσαι βίγκαν δε συνεπάγεται αυτόματα ότι τρέφεσαι υγιεινά. Βίγκαν είναι κι οι τηγανιτές πατάτες, βίγκαν είναι και η πίτα γύρο (με πατάτες, ντομάτα, μουστάρδα εννοώ - όχι κρέας) και ένα γλυκό του κουταλιού τίγκα στη ζάχαρη. Δεν βοηθάνε, όμως, στη διατήρηση της καλής υγείας.

Πως, λοιπόν, μαγειρεύει ένας βίγκαν που θέλει να τρέφεται σωστά;

Να μερικές συμβουλές:

  • ότι τηγανίζεται μπορεί και να ψηθεί. 1) Θέλεις τη γεύση της τηγανιτής πατάτας αλλά όχι τη λαδίλα; Κόβεις πατάτες σε λεπτές φέτες κι απλώνεις σε σχάρα πάνω σε λαδόκολλα. Ψήνεις στους 200 βαθμούς και με αέρα αν έχει ο φούρνος σου. Αφού είναι έτοιμες βάζεις σε πιάτο και περιχύνεις με λίγο ωμό λάδι και λίγο αλάτι 2) όλα τα χορτοφαγικά κεφτεδάκια και μπιφτέκια μπορούν με την προσθήκη λίγου ελαιόλαδου στη ζύμη να ψηθούν στο φούρνο πάνω σε λαδόκολλα. 3) Λαχανικά όπως μελιτζάνες, πιπεριές κλπ μπορούν να ψηθούν σε γκριλ.
  • αντί να τσιγαρίσεις ή να σοτάρεις σε λάδι μπορείς να σοτάρεις ελαφρώς μέσα σε λίγο νερό. Αυτό μπορεί να εφαρμοστεί σε όλες τις συνταγές.
  • τα λαχανικά και το ρύζι είναι πιο υγιεινά και νόστιμα στον ατμό. 
  • τα περισσότερα λαχανικά τρώγονται ευχάριστα ωμά (ίσως και πιο ευχάριστα απ' ότι βραστά ή στον ατμό). Το μπρόκολο, το κουνουπίδι, το παντζάρι (ο βολβός κυρίως), το σπανάκι, η γλυκοπατάτα, οι πιπεριές, κ.α. είναι πεντανόστιμα και σαφώς πιο υγιεινά όταν είναι ωμά μέσα σε σαλάτα ή ακόμη και σε ωμοφαγικές σούπες ή χυμούς (ειδικά το παντζάρι).
  • νοστιμιά στο φαγητό δε δίνει μόνο το αλάτι. Τα μυρωδικά, τα μπαχαρικά και το λεμόνι δίνουν αρκετή ή και περισσότερη νοστιμιά. Εξάλλου όλα τα λαχανικά έχουν από τη φύση τους αλάτι. Π.χ. στο σπανακόρυζο το αλάτι είναι περιττό. Έχει άνηθο και πιπέρι κι αν στο πιάτο προσθέσεις λεμόνι η γεύση είναι θεσπέσια. Το ίδιο ισχύει για τις σαλάτες. Το λεμόνι φτάνει για να δώσει γεύση στα λαχανικά. Αν θέλετε κάτι επιπλέον, μπορείτε να φτιάξετε κάποια σος με αβοκάντο ή ταχίνι. Αν, παρ' όλα αυτά, θέλετε αλάτι, προτιμήστε ακατέργαστο θαλασσινό (από καταστήματα βιολογικών) και ροζ αλάτι Ιμαλαΐων.
  • το ελαιόλαδο πάντα να μπαίνει ωμό στο πιάτο. Ή προς το τέλος του φαγητού. Για ακόμη καλύτερη ποιότητα, προτιμήστε ελαιόλαδο ψυχρής έκθλιψης.
  • η ζάχαρη, ειδικά η λευκή, θα πρέπει να εκλείψει από το σπίτι. Προτιμήστε άλλες γλυκαντικές ουσίες όπως ωμή ζάχαρη καρύδας, σταφυλόμελο, συκόμελο, σιρόπι σφένδαμου, αγαύη ή ακόμη καλύτερα αποξηραμένα φρούτα όπως χουρμάδες στην παραγωγή των γλυκών.
  • αποφυγή των σιτηρών (και αλεύρων) που περιέχουν γλουτένη. Είναι πλέον γνωστό πως η γλουτένη (πρωτεΐνη που βρίσκουμε σε κάποια σιτηρά όπως μαλακό σιτάρι, κριθάρι) είναι υπεύθυνη για αλλεργία και δυσανεξία. Πρέπει να την αποφεύγουν όχι μόνο όσοι έχουν δυσανεξία σ' αυτή ή προβλήματα με τον θυρεοειδή αδένα, αλλά όλοι, όσο μπορούμε περισσότερο. Έτσι, λοιπόν, να προτιμάτε αλεύρι και προϊόντα ντίνκελ, ζέας, βρώμης, τα οποία έχουν μικρότερη ποσότητα γλουτένης ή ακόμη καλύτερα αλεύρι/προϊόντα ρυζιού, καλαμποκιού, φαγόπυρου, κεχριού, κινόας και αμάρανθου τα οποία δεν περιέχουν γλουτένη.
  • το επεξεργασμένο αλεύρι σόγιας (ειδικά μη-βιολογικής) από το οποίο παρασκευάζεται κιμάς και κεμπάπ σόγιας καλό είναι να αποφεύγονται. Είναι τέτοια η επεξεργασία τους που ουδεμία σχέση έχουν με φυσικό προϊόν. Αντίθετα τα φασόλια σόγιας και τα προϊόντα που παράγονται από αυτά όπως τόφου, οκάρα, και ειδικά τα ζυμωμένα προϊόντα όπως μίσο, νάττο, σάλτσα σόγιας, ταμάρι, τέμπε είναι σαφώς καλύτερα για την υγεία. Πάντα με προσοχή, βιολογικά και όχι σε μεγάλες ποσότητες.
  • τα επεξεργασμένα, τυποποιημένα τρόφιμα γενικώς σε όσο πιο μικρή ποσότητα γίνεται. Μπορεί να είναι τέλειο σε γεύση το τάδε φυτικό τυρί που αγοράσατε, δεν παύει, όμως, να είναι επεξεργασμένο με πιθανώς κορεσμένα λιπαρά, φοινικέλαιο, πολλά συντηρητικά και χρωστικές ουσίες. Εξάλλου, οτιδήποτε υπάρχει στο εμπόριο μπορεί να φτιαχτεί και στο σπίτι πιο απλά, με λιγότερο αλάτι, καλύτερης ποιότητας λάδι και μηδέν συντηρητικά. Δεν χρειάζεται να αναφέρω τη χαρά που νιώθεις όταν δημιουργείς..  χρειάζεται;

Και μην ξεχνάτε... όπως στη ζωή έτσι και στην μαγειρική δεν υπάρχουν απόλυτες αλήθειες.


Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Εδώ σχολιάζετε ευγενικά

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...